Blog om Koncertbilleder for første gang

Foto, Pia Bjerreskov - www.xq28.dk
Autofunktionen (TV) Eksponering/Hastighed: 1/100 sek.
ISO: 1600, Blænde: F/5,6
Hvidbalancen på Auto

Hvordan gjorde vi så?

Pia Bjerreskov ringede da hun havde fundet mig på nettet, at hun var helt ny amatørfotograf og via sit netværk, skulle hun lave nogle billeder, som skulle bruges på en webside for homoseksuelle. Det var for en lille gruppe mennesker, men det var vigtigt for Pia at det blev gjort rigtigt.
www.xq28.dk er et forum for homoseksuelle, som bl.a. anmelder koncerter. Pias kæreste skriver anmeldelser til koncerterne. Er du nysgerrige, så klik ind og se mere!

Der skulle laves en anmeldelse af en koncert med Sys Bjerre i Viften, og i den forbindelse skulle der også tages nogle billeder. Pia tog opgaven, men havde aldrig lavet sådanne billeder før ... og nu til en webside! Det store spørgsmål var så, når man først nu har fået et "rigtigt" kamera, Canon 1000D, hvordan man indstiller det og hvordan man lige lave billeder af en kunstner på en scene, med alt for lidt lys i mange farver.

Det letteste var at hun kom forbi mig og så fik hun en intens træning og en masse gode råd med hjem. Hendes kamera blev indstillet og så blev hun sendt hjem igen, til træning og biblen (instruktionsbogen til kameraet) under armen.

Billedet her over, fik hun ud af det. Jeg syntes at det var rigtig godt gået af hende. Sjældent møder jeg mennesker, med så stort et mod på, at kaste sig ud i noget som man ikke kender. Og resultatet er helt i top. Godt gået Pia!

For at sikre sig, at der var lys nok, brugte vi en autofunktion for hastigheden (TV) Den blev sat til Eksponering 1/100 sek. Derefter ville blænden følge med og hun var hurtig til at forstå, at når noget blinkede i kameraet, var der nok ikke lys nok.

Vi håbede på at der var lys nok, til at hun kunne fange Sys Bjerre, men var der ikke nok, kunne hun skrue ned for hastigheden. Faktisk helt ned til 60 sekunder, men det kræver en stille hånd eller et stativ.

Pia Bjerreskov har ikke stativ og hun måtte ikke bruge blitz, så en sikker hånd var vigtig. Som du måske selv har opdaget, er det ikke det nemmeste for en ny fotograf, man skal øve sig i nogle teknikker, ved evt. at holde vejret når man trykker på knappen, eller læne kameraet op af noget. Det eneste tidspunkt, man godt må ridse sit dyrebare kamera, ellers er det strengt forbudt! Vær forsigtig alligevel!

Et godt råd til dig.

1. De røde farver og den skarpe lilla, er fanget rigtig godt. Havde hastigheden været højere, ville farverne være mere blege og glødsløse.
2. Hastighed og farver. Den høje hastighed, giver kolde farver og den lave hastighed giver varme farver.
Desuden gør blænden også farven blød og varm, når den er helt åben i de helt lave tal fx 5,6 som billedet her har.
3. Koncertbilleder må godt være grumset, det er min holdning, det ser råt ud og giver liv i billedet. Derfor blev ISO sat til 1600. Så var der stor chance for, at det hele kom med og der ikke ville være for mange mørke billeder.
Det er en god ide, at kende sit kameras svage og stærke sider, og få testet hvor meget ISO du kan bruge, og stadig få gode billeder.
Det er nemlig forskelligt for de forskellige kamera, både mærke og type!
4. Når man laver koncertbilleder, er det en god ide at være forberedt, og kende til musikken der spilles. Så har du en fornemmelse af, hvornår der kommer dybe tekster, så du kan være hurtig på aftrækkeren, når følelser kommer fra musikeren.
Egentlig skal du bare klikke løs og evt. indstille kameraet til at kunne tage mange billeder af gangen. Skulle der lige komme en god følelse i melodien, kan du være heldig at fange lige det! der gør at du får det bedste billede.

Den bedste måde at lære det på, er at prøve det selv! Så ud og lær!