Blog om Macrofotografering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Macrobillede/Nærbillede

 

Et macrobillede, er et nærbillede. Bare tættere på!
Nogle gange er det bare et billede der er taget nært, hvor andre gange bliver beskueren sendt helt tæt på, så man ikke kan se hvad det er, der er taget billede af.

For at kunne tage macrobilleder, skal du have det rigtige udstyr til dit kamera. Da du kommer meget tæt på dit motiv, skal din linse kunne rumme så stort et motiv, hvor skarphed på hele motivet er yderst vigtig!

Du skal selv kunne styre dit kameras funktioner, ang. Lukketiden (hastighed), ISO (lysindtagning) og blænde (dybdeskarphed/F-tallet).
Det vigtige i et macrobillede er, at få kun motivet og intet andet, så motivet fremstår smukt og enkelt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lille blænde F/5,6 og Stor blænde F/9

 

Dine linser er også meget vigtige. En god linse til et spejlrefleks kamera eller en macrolinse, vil være optimalt for et godt macrobillede.
Et almindeligt kompaktkamera, har ikke styrke nok til macrofotografering, da den ikke har den stærke linse og kan ikke få lys nok ind i kameraet, så billedet bliver optimalt.
Nogle linser har også en macrofunktion, som gør at du ikke behøver at gå tæt på motivet. Fordelen er at du kan lave macrobilleder af fx et dyr, som ville blive skræmt af den store linse, der kommer meget tæt på.

Indstillinger
Det svære ved at tage et macrobillede, er at man skal styre så mange funktioner på en gang. Er bare en af funktionerne ikke helt i orden, bliver billedet sjusket.
Et macrobillede skal i første omgang være helt skarpt! Bliver der sjusket, har du allerede et dårligt billede, som er lige til at smide ud.

Din blænde er den der gør din baggrund bluret (slørret), så motivet bliver kapslet ind i en blød baggrund. Det er vigtigt at du er bevidst om hvor åben din linse er, et enkelt blændetrin kan ødelægge hele billedet, ved at det er for bluret i kanterne, eller ikke bluret nok!

Lukketiden kan være for hurtig og give et skarpt lys. De hvide områder bliver blændende hvide, og det kalder man At Brænde Ud. Ved at det sker, mister du en masse detaljer i motivet og billedet bliver fladt og kedeligt. Er lukketiden for langsom, får du et blødt lys, nærmest gulligt, og ændre farven på resten af motivet.

ISO er i samarbejde med lukketiden og det er vigtigt at de har et godt samarbejde. Udbrændte hvide områder, for skarpt et lys og mangel på det bløde lys, er nok til at stemningen i billedet forsvinder.
Syntes du er lukketiden er for høj, kan du med fordel skrue ned for ISO.

Sollys har varme farver og skygge har kolde farver. Tænk over det, når du skal indstille lukketiden og ISO. Ved lav lukketid, får du en soft rødlig farve, som nogle søger, men i sollys bliver den forøget. Den bliver yderligere forøget, når blænden er skruet helt ned i tallet.
I skyggen kan farven blive lidt magenta (lilla), da den røde farve som kommer af lav lukketid og den kølige skyggefarve, bliver blandet sammen. Dette kaldes Farvestik.

I nogle redigeringsprogrammer, kan farvestik ændres til normal farve.

Lidt flere guldkorn

Et godt råd til dig.

1. Tag masser af billeder og se dem kritisk igennem på din pc. Udvælg de bedste og tag dem fx ind i et redigeringsprogram og finjuster farve/lys forsigtigt.

Det bedste billede af dem alle, er det du skal være stolt af!