Blog om skyer i pink

For nyligt så jeg et skønt billede fra et online foto magazin, der havde delt det på Twitter. Det viste en flot dramatisk himmel. Men skyerne havde et lilla skær, der skæmmede meget. Det er helt naturligt at justere lidt i farverne, så de klare farver kommer frem i billedet. Nogle gange bliver der givet for meget. Jeg må naturligvis ikke lægge billedet her, men jeg kan illustrere det med billedet her under, som jeg selv har lavet.

 

Billedet har været i Photoshop, og det er helt naturligt at justere lidt på farven. Her er det den blå farve jeg gerne vil have fremhævet og så giver jeg lidt blå, men også lidt lilla for at give den blå farve en god dybde og klarhed. Det gør jeg ved at justere på temperaturen og på tinten i Bridge. Bliver der givet lidt for meget lilla, bliver de lyse toner farvet lilla og hele billedet ændres.

Det er nemt at stirre sig blind på farverne. Jeg holder gerne nogle pauser, for så at vende tilbage til mit billede. På den måde ser jeg nemmere om farverne er i balance. Men den sværeste udfordring er de forskellige skærme. Når du sidder med et medie, fx. en mobiltelefon, en tablet eller en pc skærm, er de alle forskellige i deres farveindstilling. Selv blandt de mange forskellige mobiltelefoner, er det forskelligt hvordan farverne bliver vist.

 

Der er flere muligheder for at give en blå himmel mere farve. Både i Bridge, hvor farvebalancen kan styres, men også i Photoshop hvor det er muligt at justere med Color Balance og Selectiv color. Farverne ændres også ved at arbejde med kontrasten, og naturligvis også med Saturation.

Jeg bliver mest irriteret over de mange farve forskelle, når jeg skal sende billeder til private kunder, der naturligvis ikke har kalibreret skærme. Jeg sender dem altid elektronisk, så kunden kan bruge billederne som de ønsker, men jeg havner i dilemmaet, om billedet bliver oplevet efter hensigten. Det samme problem ser jeg også ved forskellige print, hos fotohandlere. Der er ofte en ændring i farven, fra fotohandler til fotohandler.

Min løsning er, at jeg anbefaler kunderne at få billederne printet af en bestemt fotohandelkæde, hvor jeg ved at de får den samme farve som jeg selv ser på min skærm. På den måde bliver jeg ikke overrasket over farverne og kunden får det der er hensigten.