Lowkey Eksponering

ISO 100, blænde 4,0 lukker 6400, Eksponering -2, Hvidbalance Sol, Linse 18-250mm

 

Solen var lav denne morgen, rød og dyb i sine kontraster og himlen var åben, så alle solstråler kunne komme frit fra himlen.

ISO 100, blænde 4,5 lukker 4000, Eksponering -2, Hvidbalance Sol, Linse 18-250mm

 

Jeg arbejdede med Lowkey hele den kølige vintermorgen. De mørke kontraster og solen som skaber formen og farven. Motiverne er bedst, når det er træer, eller bygninger, der skaber kontrasterne. Fugle i silhuetter eller siv ved søen, er også motiver der er værd at kikke efter.

Efterhånden som solen kom mere op, jo længere ud i Eksponeringen, måtte jeg gå, for at få de dybe mørke farver og kontraster.

ISO 100, blænde 6,3 lukker 320, Eksponering -2, Hvidbalance Sol, Linse 18-250mm

 

I en rundspørge på Facebook, var der delte meninger, om hvordan man skulle lave Highkey og Lowkey bedst. Nogle mente at ved at skrue på Blænde, andre at Lukker var bedst, og endda nogle mente ISO. Dem der mente at Eksponeringen er bedst, er jeg enig med, men det er ikke kun én funktion der bliver rykket på, når man stiller på Eksponeringen. Man skal gå lidt på kompromis!

Der var virkelig meget uenighed om hvad der er bedst at bruge, faktisk så meget, at der ikke var nogen særlig enighed af nogle af emnerne!

Når man skal tilvælge noget i et billede, skal du også altid fravælge. Det er altid lyset vi skal bruge og derfor er det også der vi skal gå på kompromis, for at få det vi vil have.

Men hvor er skaden mindst?
Lad os se på mulighederne.

Blænde:
Ved at skrue på blænde, eks fra 4,0 til 7,1 får du en temmelig stor forskel, især hvis du er tæt på dit motiv. Din baggrund som var Bluret/sløret ved de 4,0 vil blive betydelig mere tydelig ved 7,1. Hvis det er lige meget, så kan man jo bruge den metode. I mit tilfælde, var det vigtigt at få så meget Blure med som muligt, for at fremhæve morgendisen.

Lukker:
Lukkeren er tempo, lidt eller meget, så er det den der styre din hastighed i billedet. Når du tager et billede af vand eller skyer, vil der være en masse bevægelse i billedet. Blade der bevæger sig på træerne, eller måske fugle i flugt. Er Lukker for langsom, eks 60 sek., så skal der ikke være ret meget bevægelse i billedet, før det er voldsomt sløret.
Min er meget høj i det billede jeg har som eksempel. Det er fordi jeg har brugt eksponeringen, hvor jeg har gået på kompromis med Lukkeren. Det passer mig fint at Lukkeren er hurtig, når jeg både har vand og skyer i billedet. Det skulle ikke være sløret, så gerne høj for mig.

ISO:
Når man stiller på ISO, kræver man noget af kameraet, der ikke er helt naturligt for det. Du kræver ekstra meget lys ind, end der egentlig er ”plads” til. Det giver en del Farvestøj i billedet, afhængig af hvor højt du skruer op, og hvilket kamera/linse du bruger. Udover at det giver Farvestøj, syntes jeg at det er lidt bøvlet at justere på.
Jeg vil kun justere ISO ind, så jeg har mine muligheder at bevæge mig inden for. I mit tilfælde var det nok med ISO 100 for at få det jeg ville have.

Eksponering:
Når du skruer lidt op og ned på Eksponeringen, vil du miste kontrast og detaljer. De helt små skygger og grå toner, vil blive påvirket af den. I mit tilfælde, er det lige præcist det jeg har brug for. Detaljerne skal være mørke, så mit kompromis er faktisk mit ønske.

Når jeg laver Highkey og Lowkey, vil jeg altid bruge eksponering, og afhængig af hvilket motiv jeg bruger, vil jeg gå på kompromis med Blænde og Lukker.
Nærbilleder af fx en blomst, vil man gerne have så mange detaljer med som muligt og billedet kan (afhængig hvor tæt du er på), godt virke lidt fladt. Her vil man måske gå på kompromis med Lukker, da der ikke er bevægelse i billedet.
Tager man et portræt billede, er det lidt det samme, men Blænde kan godt blive for lavt et tal. Her kan man så skrue ned for Lukkeren også, så der kommer balance i billedet.
Om Eksponeringen står på 0 eller på -/+ skal du alligevel justere på Lukker eller blænde. I helt specielle tilfælde hvor Lukker og Blænde skal være præcise, vil jeg bruge ISO, men den vil være den sidste mulighed, da Farvestøjen er den værste for mig!