Sne, sne og masser af sne

 

Vi er nogle gange blevet beriget med masser af sne og godt med kulde. Det giver nogle skønne muligheder for den vinterfotograf, der ikke skyr kulde, sne og kolde fingre.

I snebilleder, ser jeg mange billeder der er for hvide i sneområdet, det hedder at "det brænder ud". Selvfølgelig er sneen hvid, men har man for travlt med at finde det hvide, mister man en masse skygger og detaljer og billedet bliver overbelyst og kedeligt.
Der står ofte i guider, at man kan skrue lidt på Eksponeringen for at fremhæve de mørke linjer (den linje i bunden i dit søgefelt når du ser ind i dit kamera, som kan skydes til højre og venstre. ( -2 eller +2, se her under)

Eksponeringen er fin i midten til almindelige billeder, men er billedet lidt for lyst, kan man skrue den lidt over mod venstre, så den bliver lidt mørkere (mod -2). Risikoen er så det modsatte, at det simpelthen bliver for mørkt.
Ved langsomt at tage et lille skridt af gangen, og tjekke hvor mørkt billedet bliver, kan du få en fornemmelse af, hvor langt du skal rykke din Eksponering.

Når man skal lave et billede med sne, skal man også være opmærksom på sin hvidbalance. Bliver farven for varm, bliver billedet gult/rødt og bliver farven for kold, bliver billedet blåt eller lilla. Ingen af de farver, er OK, så det skal prøves af hvor langt man skal skubbe de eksponering og hvidbalancen.

Hvidbalancen hedder også WB eller AWB (Auto) og det er en knap man trykker på og derefter kan dreje en af sine hjul, så man kan vælge en af de muligheder der er.

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan ændre på hvidbalancen, når dit kamera står på en af de automatiske funktioner. De er nemlig forudindstillet og vil selv bestemme sin hvidbalance. Tjek din Bibel (manualen til dit kamera) hvor den sidder på dit kamera.

 

Jeg har lavet nogle eksempler på Hvidbalance, hvor det er forskelligt om der er sol, skygge eller overskyet.
Jeg viser dig forskellen på, hvis du sætter din Hvidbalance rigtigt og forkert - Kampen mellem de varme og kolde farver!

 

Billeder i denne kolonne, er tage i fuld sol, hvor solen skinner lige ned i sneen.


Høj sol i sneen, med hvidbalance "Sol".


Når solen er høj på himlen, skal kelvin ikke være så høj, ellers bliver billedet mere gult. Her kan man skrue ned for eksponeringen, så der kommer flere detaljer frem og de hvide områder bliver mindre hvide og skærende.
Her under kan du se hvorfor det er vigtigt at bruge den rigtige hvidbalance.

-o-

Sol-symbolet er som standard indstillet til 5200 kelvin.

Billederne i denne kolonne, er overskyet og det er lige begyndt at sne.


Overskyet i sneen med hvidbalance "Sol".

Billederne i denne kolonne er taget i skygge, hvor solen skinner smukt.


Skygge i sneen, med hvidbalance "Sol"


Høj sol i sneen, med hvidbalance "Overskyet".

Overskyet i sneen, med hvidbalance "Overskyet".

Bruger man funktionen "Overskyet", er det fordi der er overskyet. Men det er forskelligt hvor mørkt/tidspunkt på dagen det er og dermed hvor meget blåt der er i lyset. Jo mørkere der er, jo mere blåt bliver lyset. Også kaldet Den Blå Time.
Når der er sne og overskyet, kan filteret godt blive lidt forvirret og komme med lidt ekstra rød farve.
Under dette billede her, kan du se funktionen Skygge giver mere blåt og billedet over, hvor funktione Sol giver endnu mere blå.
Når man arbejder med sne, får man måske mere ud af hvidbalancen Skygge.

-o-

Overskyet-symbolet er indstillet til 6000 kelvin


Skygge i sneen, med hvidbalance "Overskyet".

Høj sol i sneen, med hvidbalance "Skygge".

Overskyet i sneen, med hvidbalance "Skygge".


Skygge i sneen, med hvidbalance "Skygge"

Skygge er mange ting, lige fra lidt skygge til meget mørk skygge. Her skal man være opmærksom på om Eksponeringen skal rykkes på. Skyggen kan være mere blå end man kunne ønske sig. .

-o-

Skygge-symbolet er indstillet til 7000 kelvin. Jo højere Kelvin, jo varmere bliver lyset

Konklusionen er; at jo højere Kelvins tal er, jo varmere (rød) bliver farven på billedet (lige som et termometer). Er lyset køligt og meget blå, hvilket det er især om aftenen, skal der lidt rødt ind, for at modkompensere den blå farve.

Funktionen Sol har den køligeste farve på 5200 Kelvin, Overskyet på 6000 Kelvin og Skygge med den varmeste farve på 7000 Kelvin, (billederne er lidt misvisene).

Når man tager billeder i sne, skal man ud over at tænke på hvor meget sol der er, tage hensyn til, hvad tid på døgnet det er. Jo tættere du er på skumring, jo koldere bliver farven, og jo varmere funktion skal du vælge (højere tal).

For os mennesker ser et hvidt objekt hvidt ud, uanset typen af belysning. Vores hjerne har lært at det er sådan. Med et digitalkamera justeres farvetemperaturen med software for at få de hvide områder til at se hvide ud.

 

AWB/Auto White Balance - 3000 - 7000 Kelvin
Glødelampe - 3200 Kelvin
Hvidt flourescerende lys/ Spotlys - 4000
Dagslys/Sol - 5200 Kelvin
Overskyget, skumring, solnedgang - 6000 Kelvin
Flash - 6000 Kelvin
Skygge - 7000 Kelvin