Guiden Komposition


Komposition er et regelsæt for, hvordan du bygger et billede op, så de elementer du har i billedet, bliver set i den rigtige rækkefølge, på den rigtige måde.

Komposition bliver brugt i alt, som skal skabes. Tekst, musik og ikke mindst kunst og billeder.

Forstil dig at du har en hvid plade du kan stille ting på. Væggen og loftet er hvidt som pladen og du skal til at male eller tage et billede af det. Hvad syntes du der skal ind i billedet? Nu skal du tage tingene ind og skabe dit billede. Alle tingene du tager ind i billedet, bliver sat et bestemt sted. Du rykker måske lidt på det, så det ser godt ud sammen med det andet der står der. Måske fjerner du nogle af tingene igen, eller tager nogle nye ind - Du danner et billede, klar til at blive fotograferet!

Er du i naturen, kan du med din viden om komposition, bruge de linjer og elementer du finder, og tage et billede med en god komposition. Linjerne er der masser af og nogle gange ligger de lige tilpas.

Kompositionens 6 regler

Komposition er en slags regelsæt, som man kan følge. Reglerne er som følgende:

1. Bevægelse i billedet skal altid foregå fra venstre til højre, da det er den vej vi er vant til at læse en tekst. Det er også måden vi læser billeder, så du skal være opmærksom på, hvor i billedet du sætter de forskellige ting.

2. Der skal altid være mere "luft" foran, end bagved et motiv i bevægelse. Når man kan se hvor motivet er på vej hen, så kommer historien af sig selv.

3. Lyse områder tiltrækker øjet før mørke, hvorfor hovedmotivet skal være koncentreret i højlyset.

4. Når man fotograferer mennesker, der ikke kikker ind i kameraet, skal der altid gøres plads foran ansigtet. Det hedder at personen "kikker igennem billedet". Det er bedst at det øje, som er længst fremme i billedet ikke overskrider midten af billedet.

5. Undgå at få tekst på billedet (Et skilt eller en reklame i baggrunden), med mindre tekstens indhold er en vigtig del af budskabet.

6. Gentagelsen af en form (kontraster, menneskeskabt eller naturlige), skaber et mønster og et mønster udgør et stærkt billedmæssigt virkemiddel.

Kilde: ukendt

Komponer dit billede

Dette skal du være opmærksom på, når du tager et billede:

Indramning - Et indrammet billede er hvor der er faste elementer, som er i forgrunden og som indrammer selve motivet. Det kan være en portåbning eller en dør, måske nogle træer eller mennesker i samme farve tøj osv.

Kampen mellem hanner, blev fanget under træstammen

 

 

Bevægelsesretning - Motivet skal som grundregel "gå igennem" billedet fra venstre til højre eller modsat. Motivet må ikke have passeret midten. Man siger så at motivet er på vej ud af billedet.

Som tommelfingerregel, må øjet ikke komme forbi midten af billedet

 

Det gyldne snit - Reglen er baseret på en oldgammel græsk teori, om at det menneskelige øje først ser på nogle bestemte punkter i et billede, og at det således vil være ideelt, at placere sit hovedmotiv netop der.
billedet opdeles i tredjedele horisontalt og vertikalt.

Det Gyldne snit, er diskuteret og nogle mener at der er flere måder at gøre det på. Det er også muligt at øjet fanges og holdes fast flere steder, og at det løber igennem billedet i forskellige linjer, men de gamle græker, kaldte dette gitter du ser her under for Det Gyldne snit.

Lægger man et element i krydsene eller på linjerne, vil øjet automatisk opdage det! Nogle kunster som har malet i 1400 tallet, brugte det meget bevidst i deres værker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enkelthed - Man bør i videste fald, holde sit billede så rent som muligt, for andre elementer i forgrund (grene, blade, græs osv.) og i baggrunden (mennesker, træer, pæle, skilte osv.). Det kan blive så rodet, at man ikke kan finde ud af, hvad man egentlig skal kikke efter. Et billede i af en masse bygninger, hvor der ikke rigtig er noget specielt , kan virke som ren kaos, og svært at finde hvad man skal kikke på.

Det er som børnebogen "Find Holger". Hvad skal man kikke på her??

 

En anden vinkel - Det kan være uhyre effektivt, at finde en anderledes og overraskende vinkel, at tage sit foto fra.
Gå ned i knæ, op i en opgang, læg dig helt på maven, stå på en stige eller en bakketop. På den måde kan man sætte sit eget personlige præg på et billede.
De fleste fotografer kender til det klassiske fugleperspektiv og frøperspektiv. Når det er sagt, må man erkende at mange motiver bliver lavet ved, at fotograferer dem "lige På" Overraskelsen over, at se et velkendt motiv fra en ukendt vinkel og overraskende vinkel, kan gøre et fotografi endnu mere interessant.

Blomsten er fotograferet bag fra, med solen mod linsen

 

En præcis beskæring - En tæt beskæring af et fotografi, kan ændre et dårligt billede til et godt. En beskæring På computeren kan skabe en komposition i billedet, som egentlig ikke var meningen ved optagelsen. En beskæring kan også bruges til at fjerne de uvedkommende elementer i billedet, for at fastholde en stram og enkelt komposition.

Skarpt skåret, hvor intet andet er kommet med i billedet. Den følelse man får når man kikker på billedet, skal ikke forstyrres af af andre indtryk, end fodringen af den lille fyr.

 

 

Baggrunden - Et super godt billede kan blive forstyrret af træer, pæle, mennesker og andet, især træer og pæle, da de har liner. Linjer styrer øjet og væk fra selve motivet. Forstyrrende grene, der stikker ud, kan være i vejen, eller som her under, det skærer simpelthen i motivet!.
Det kan nogle gange afhjælpes ved, at man træder et par skridt til siden.

Mågen er såmænd fin, men de snore der er bagved, ligner at de er ved at skære det stakkels dyr i stykker!

 

 

Linjer i billedet, følger øjet, så man bliver ført igennem, eller ud af billedet. Linjerne kan være heste på række, pæle, træer, mennesker osv. Nogle arbejder med, at have så mange linjer i billedet som muligt, så øjet bliver styret rundt i billedet som en labyrint. Mange lige linjer kan give ro og balance, men de kan meget nemt blive til kaos.

Nogle kunstner, bl.a. Leonardo Da Vinci brugte symboler i sin kunst, til at fortælle noget, uden at vise det. Han brugte bl.a. linjer til at fortælle sammenhold og holde nogle ude, selv om billedet viser figurer, der skulle vise det modsatte. Men HUSK, reglen er, at der ikke er nogen regel, at bryde reglerne kan blive lige så godt.

Jeg hørte en historie om en fotograf, som kravlede rundt i skraldespande. han lå der nede og lavede billeder af huse og andet han kunne se der fra! Det blev han kendt for!

Spændende arkitektur!