Lys, lys og masser af lys

Det er bare ikke sjovt at tage billeder indendørs! Der er simpelthen for lidt lys!! Billederne bliver for mørke og der kommer så store skygger, at man kan blive helt bange for, om der er noget som gemmer sig i dem.

Der er alt for lidt lys i dette billede

 

 

Lys kan man nu sagtens få for meget af, men inden du lærer hvor meget der skal til, så siger jeg "lys, lys og masser af lys".

Skal man holde fødselsdag, er det bedst udenfor, hvis man skal have taget billeder af den lille som puster lysene ud. Men om vinteren, er det jo ikke muligt at være udenfor i kulden og puste lys ud.

 

Blitzen giver en ekstra hånd med

Skal det holdes indendørs, er det en rigtig god ide, at få tændt så meget lys som muligt, når man gerne vil tage billeder. Også selv om du bruger blitz og selvom det er midt på dagen. De mørke hjørner forsvinder i billedet og uden lys bliver det bare en mørk plet.

Selv om du bruger blitz, kan den kun oplyse det nærmeste inden for en meter og det er ikke meget når man gerne vil have et billede af hele selskabet til kaffe. Nogle kamera, kan sagtens give mere lys og man kan bruge noget som hedder en Bouncher til at oplyse med, men er man ikke langt nok fra motivet, bliver det et meget oplyst motiv og en meget mørk baggrund.

Stå altid med lyset i ryggen. Vender du kameraet mod lyset, tror linsen at der er rigtig meget lys på motiver. Så lukker linsen så hurtig, at den ikke får farverne og skygger med ind. Alt bliver sort og kun lyset i vinduet kan ses. Det bliver et underligt billede og lige til at kassere. Brug lyset i stedet for.
Stå med ryggen mod lyset og det naturlige lys giver en ekstra hjælp til dit billede.

Tænd så meget lys som muligt, så rummet bliver lyst og brug din blitz så du får så meget lys som muligt med. Benyt dig også af dagslyset og stil dig med lyset mod ryggen.

 

Et godt råd til emnet

Hent lyset i ISO.

Du kan også justere på dybdeskarpheden (blænden) så den er større. Tallet bliver mindre og der kommer mere plads til at justere på hastigheden, ved at du kan skrue op for den.

Det giver mere lys og virker det ikke, nå du ty til blitz eller lamper.

Eksempel:
Det er overskyet og der er risiko for rystelser.
Dine indstillinger siger:

50 sekunder, 11F og ISO 100

Her kan du se at hastigheden er for lav og der er risiko for rystelser. den må meget gerne komme over 80 sekunder, så der skal justeres lidt.

Jeg vil først justere på F-tallet (blænde). For ved at skrue på ISO, bliver kvaliteten dårligere.
Ved at skrue F-tallet ned på 7,1 kan du sætte hastigheden op.

125 sekunder, 7,1F og ISO 100

Syntes du at dybdeskarpheden er for lille, må du justere ISO lidt op, så du kan få lys nok med.

ISO kan give billedestøj (grønne og røde meget små plettet), så mere ISO, jo mere støj.

Der sker også en anden ting, når man justere på ISO; farven kan forsvinde lidt og blive lidt flad!